fbpx

Affärsutveckling,
- med en kreativ ådra!

Var är ni om 5 år

Var kommer kunderna att finnas om 5 år? Det är ofta svaret på en strategisk fråga om vad ett företag behöver vara om 5 år.  Ett embryo till en långsiktig strategi. En långsiktig strategi är en bra riktning. Utmaningen är att ta sig dit. 

 

Det behövs mer, kanske ny kunskap, nya arbetsprocesser, partners, ett nytt perspektiv och kanske en knuff på vägen. En hållbar strategi kännetecknas av att det finns en affär på resan och vid målet. Nya arbetsprocesser öppnar för nya sätt att arbeta och är ibland en nyckel för att nå nya strategiska mål

Arbeta smartare genom digitala och effektiva processer

  • Tänk dig ett arbete som sköter sig självt. 
  • Ett arbete där alla tråkiga arbetsuppgifter elimineras.
  • Något som håller koll på vad som är nästa sak att ta tag i.
  • En som kopplar ihop flera medarbetare, kunder eller system utan mail och möten.
  • Där din tid frigörs till att tänka och göra det du är bäst på utan.

 

Vi vill inte bygga hela system utan kopplar ihop befintliga med verktyg som redan finns. Idag skapas effektiva processer med mjukvara som kan göra smarta saker utan att byggas från grunden. Systemen bor i och ovan molnen och uppdateras alltid utan att användaren behöver göra något. 

 

På fackspråk kallas det Saas (software as a service).

Utmaningen är att analysera och förstå var det går att spara tid. Det kräver en analys och tankekraft och är en spännande process. 

 

Vill du veta mer så hör gärna av dig om du har tid, har du inte tid kanske det är ännu viktigare att boka ett möte.

Hitta nya affärsområden

En strategi leder till nya affärer men det är inte alltid samma sorts affärer som idag. Vilka områden är intressanta att utforska.

 

  • Hur ser värdekedjan ut?
  • Går det att koppla på fler kugghjul och ge nuvarande kunder nya produkter?
  • Eller kanske det finns en process som kan bli en tjänst?

 

Synergin mellan smarta arbetsprocesser, långsiktig strategi och nya affärsområden hänger mer samman idag än tidigare. Digitaliseringsprocessen tar bort geografiska avstånd, öppnar marknader och möjligheter att hitta nya kunder på nya sätt. 

Läs mer om detta case för att se hur en ny produkt kan skapa ett nytt affärsområde.